بالگرد Ingenuity ناسا در “لحظه برادران رایت” اولین پرواز را در مریخ انجام می دهد

پس از غلبه بر اشکال نرم افزاری قبلی، بالگرد Ingenuity ناسا به ارزش 80 میلیون دلار چرخانهای کامپوزیت کربن خود را چرخاند و اوایل روز دوشنبه از سطح غبارآلود مریخ بلند شد و به اولین هواپیمایی تبدیل شد که در سیاره دیگری پرواز می کند ، “لحظه برادران رایت” که می تواند راه را برای هواپیماهای آینده بین سیاره ای هموار کند.

چرخاندن مقیاس ها فقط در 4 پوند – 1.5 پوند در گرانش پایین مریخ – روتورهای 4 فوت طول ضد چرخش Ingenuity ، با چرخش بیش از 2500 دور در دقیقه ، به آنها دستور داده شد تا زمین خود را تغییر دهند ، “بیشتر گاز بگیرند” جو نازکی برای بالارفتن از کف دهانه Jezero حدود ساعت 3:30 صبح EDT.

تیزهوشی هلیکوپتر مریخی ناسا اولین پرواز خود را انجام می دهد
نبوغ هلیکوپتر مریخی ناسا در اولین پرواز خود روی کره زمین در این تصویر ثابت گرفته شده از یک فیلم در 19 آوریل 2021 دیده می شود.

NASA / JPL-Caltech / ASU


با نگاهی به مریخ نورد Perseverance که از فاصله ای ایمن به آن نگاه می کند ، این ابتکار برنامه ریزی شده بود که 10 فوت مستقیم صعود کند ، معلق شود ، در محل خود چرخانده و سپس برای یک پرواز آزمایشی که فقط 40 ثانیه طول می کشد فرود بیاید.

و این دقیقاً همین کار را کرد.

مهندس JPL ، هاوارد گریپ گزارش داد که نبوغ “چرخش ، برخاست ، صعود ، شناور ، فرود ، فرود ، لمس کردن و چرخش پایین را انجام داد. داده های ارتفاع سنج تأیید می کنند که نبوغ اولین پرواز هواپیمای مجهز به یک سیاره دیگر را انجام داده است!” تیم هلی کوپتر با تشویق و تشویق همراه شد.

تصاویر اولیه ، از جمله یک فیلم کوتاه ، بلند شدن هلیکوپتر کوچک را نشان می داد در حالی که یک تصویر ثابت سایه خود را بر سطح مریخ نشان می داد.

داده های تأیید کننده پرواز تاریخی سه ساعت پس از پرواز ، پس از انتقال از طریق مدارگرد شناسایی مریخ ناسا ، به زمین رسید. عبور از داده ها تقریباً 16 دقیقه به طول انجامید تا از خلیج 178 میلیون مایل مریخ و زمین عبور کنند.

این زمانی بود که مهندسان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در پاسادنا ، کالیفرنیا دریافتند که هلی کوپتر طبق برنامه بلند شد و اولین برخاستن و فرود نیرومند را به دنیای دیگر انجام داد.

041821-ingenuity.jpg
بالگرد Ingenuity در سطح مریخ. این بالگرد آزمایشی 80 میلیون دلاری روز دوشنبه در اولین بار در جو نازک سیاره سرخ پرواز می کند.

NASA / JPL-Caltech


“ما آماده یک لحظه تاریخی دیگر هستیم”

توماس زوربوچن ، مدیر علوم فضایی ناسا ، پیشتر گفت: “در یک صبح خنک دسامبر در کیتی هاوک ، کارولینای شمالی ، تاریخچه (در سال 1903) ایجاد شد.” “12 ثانیه طول کشید تا تاریخ سازی انجام شود ، اولین پرواز کنترل شده در اینجا روی زمین و چیزی که عواقب بسیار زیادی در پی داشت.

زوربوچن گفت: “ما آماده یک لحظه تاریخی دیگر هستیم ، یک لحظه تاریخی که به اعتقاد من امثال آن در سال 1903 دارای آنالوگ است – پرواز کنترل شده در سیاره ای دیگر.”

اولین پرواز کوتاه و پائینی Ingenuity با توجه به عملکرد هواپیماهای بدون سرنشین ارزان قیمت ممکن است بی اهمیت به نظر برسد.

اما پرواز در بیشتر جو دی اکسید کربن فقط 1٪ ضخامت زمین در یک سیاره بسیار دور ، کنترل مستقیم انسان امکان پذیر نیست و هر جایی که درجه حرارت هر شب به بیش از 100 درجه زیر صفر کاهش یابد ، یک چالش بزرگ فناوری محسوب می شود.

در صورت موفقیت ، پهپادهای بزرگتر و پیچیده تری احتمالاً به مریخ و سایر نقاط منظومه شمسی فرستاده می شوند تا دوربین ها و ابزارهای علمی را به مناطق محلی که برای مریخ نوردان یا در نهایت فضانوردان قابل دسترسی نیست ، حمل کنند.

نبوغ تا مریخ پیچ خورده تا شکم مریخ نورد پشتکار، که در دهانه Jezero در فرود آمد 18 فوریه. مریخ نورد بعداً هلی کوپتر را به سطح زمین انداخت و عقب رفت تا اولین پرواز از پنج پرواز کوتاه را مشاهده کند.

هلی کوپتر مجهز به دو دوربین هیچ ابزار علمی را حمل نمی کند. این تنها تعیین ماموریت پرواز با قدرت در جو نازک سیاره سرخ به ماموریت Perseverance اضافه شد.

rover-copter1.jpg
برداشت یک هنرمند که اندازه های نسبی مریخ نورد Perseverance Mars و هلی کوپتر Ingenuity را که به سیاره سرخ حمل می کند نشان می دهد.

NASA / JPL-Caltech


ریشه یابی کردن مسئله پرواز Ingenuity

پرواز آزمایشی اولیه در ابتدا برای 11 آوریل برنامه ریزی شده بود. اما دو روز زودتر ، هنگامی که موفق به انتقال به حالت پرواز نشد ، یک آزمایش چرخشی روتور توسط نرم افزار پرواز هلی کوپتر سقط شد.

مهندسان در JPL دور سنجی را بررسی کردند و به دو راه حل رسیدند. یکی از آنها نیاز به پیوند دادن چند دستور اضافی به نرم افزار کنترل داشت ، رویکردی که انتظار می رود حدود 85٪ از زمان کار کند.

گزینه دیگر جایگزینی نرم افزار پرواز با یک نسخه اصلاح شده بود که در Perseverance پیوند داده شده و ذخیره شده است. این مسئله به طور کامل از بین می برد ، اما اجرای و معرفی حداقل عنصر جزئی از خطر اضافی به چند روز دیگر زمان نیاز دارد.

پس از تجزیه و تحلیل دقیق ، تیم هلی کوپتر با اولین گزینه پیش رفت.

مدیر پروژه MiMi Aung در یک پست وبلاگ گفت: “این راه حل کمترین مزاحمت برای هلی کوپتری است که تا زمانی که موضوع (زمان توالی دستور) را شناسایی نکرده ایم ، همانطور که انتظار داشتیم رفتار می کرده است.” “ساده ترین است ، زیرا ما مجبور نیستیم پیکربندی آن را تغییر دهیم.

“ما همچنین می دانیم که اگر اولین تلاش در روز دوشنبه جواب نداد ، می توانیم این دستورات را دوباره امتحان کنیم ، به احتمال زیاد تلاش های بعدی در روزهای بعد حتی اگر اولین کار انجام نشود ، کارساز هستند. به همین دلایل ، ما انتخاب کرده ایم تا این راه را دنبال کنید. “


مریخ نورد ناسا صداهای مریخ را ضبط می کند

00:44

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *