ناشران اروپایی صداهای “مناسب” را برای ترجمه شعر برجسته آماندا گورمن در رقابت در ایالات متحده متلاشی می کنند

پاریس – شاعر آماندا گورمن نام خود را با دعوت به اتحاد در ایالات متحده اعلام کرد ، اما کار ترجمه کار او در اروپا بحث های تفرقه انگیزی را برانگیخته است.

این خانم 23 ساله در اجرای فعلی نمادین خود در مراسم تحلیف ریاست جمهوری جو بایدن در ژانویه گفت: “برای اینکه آینده خود را در اولویت قرار دهیم ، ابتدا باید اختلافات خود را کنار بگذاریم.”

اما در اروپا ، نادیده گرفتن اختلافات مردم در مورد ترجمه آن شعر ، “تپه ای که ما بالا می رویم” دشوار بوده است.

هنگامی که جنیس دئول ، روزنامه نگار ، فعال ، گفت که “غیرقابل درک” است که فردی با پوست سفید ، ماریکه لوکاس رینولد ، شاعر ، برای این شغل انتخاب شود “نامفهوم” است.

Rijneveld ، “شوکه” از هیاهو ، پروژه را ترک کرد ، و انتشارات Meulenhoff عذرخواهی کرد و گفت که “یک فرصت عظیم برای تریبون دادن به یک زن جوان سیاه پوست را از دست داده است.”


آماندا گورمن در مراسم تحلیف شعر می خواند

06:25

با این حال ، این امر با نوریا باریوس ، مترجم اسپانیایی گورمن ، که گفت پیروزی دئول “فاجعه بار” بود بسیار بد روبرو شد.

وی در روز 11 مارس در روزنامه ال پائیس نوشت: “این پیروزی گفتمان یکسان بر آزادی خلاق است.”

چند هفته بعد باریوس یک مشترک را به اشتراک گذاشت کتابهای نیویورک تایمز مقاله ای در مورد بحث در اروپا ، با صدای بلند تعجب که آیا این ممکن است “آخرین نفس جنجال بر سر سیاست هویت و ترجمه” باشد و آرزو می کند “هر چه سر و صدا ایجاد شود برای بهبود شرایط کار مترجمان زن ، بدرفتاری با آنها ، هر چه باشد رنگ آنها ممکن است باشد. ”

با افزایش دما در توییتر اسپانیایی ، ناشران کاتالان Gorman Univers با نگاهی به انتخاب خود مترجم ، ویکتور اوبیولز ، نتیجه گرفتند که او حتی جنسیت مناسبی ندارد و او را اخراج کرد.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: “آنها به من گفتند كه من مناسب ترجمه آن نیستم.” “آنها توانایی های من را زیر سوال نبردند ، اما آنها به دنبال مشخصات متفاوتی بودند که باید یک زن ، جوان ، فعال و ترجیحاً سیاه پوست باشد.”

در آلمان ، “Den Huegel hinauf” در همان روز نسخه آمریکایی آن منتشر شد ، اما در اینجا انتقادها بیشتر در مورد کیفیت آیه بود.

روزنامه اتریشی Der Standard با ابراز تاسف از “از نظر ادبی ، یک بی بند و باری است”.

روزنامه این کاستی های سبک را دلیل این واقعیت دانست که تیم مترجم سه نفره شامل دو نفر بود – هادیا هارونا-اولکر ، سیاه پوست و کوبرا گوموسای ، ترکی تبار – “که در حوزه ادبی و روزنامه نگاری فعالیت کمتری نسبت به ستیزه جویی فمینیستی و ضد نژادپرستی. “

در ایتالیا ، ناشران گارزانتی با تأیید آشکار گورمن ، خدمات مترجم جوانی به نام فرانچسکا اسپینلی را تأمین کردند.

طبق مجله Il Libraio ، اسپینلی جنجال هلندی را كه ممكن بود او را نیز درگیر كرده باشد ، نادیده گرفت و آن را “یك بحث التهابی و كمی گیج كننده توصیف كرد ، كه در آن همه افراد حرف خود را می گفتند ، اغلب بدون آنكه در مورد یك چیز مشابه صحبت كنند”.

شاید این ناشر Open Books مجارستان باشد که با استفاده از اعضای جامعه اقلیت روما برای حفظ روح اساسی شعر گورمن به جای وارد کردن صرفاً سیاست های نژادی آمریکا ، با ابتکاری ترین روش را به کار گرفته است. این پروژه هنوز تکمیل نشده است.

مشکلات کمتری در فرانسه وجود داشته است ، جایی که ناشر Fayard انتخاب خواننده ای را در خواننده ماری-پیرا کاکوما انجام داد ، که در اولین نقش ترجمه خود با نام صحنه Lous و Yakuza نامگذاری می شود.

سوئد همچنین خواننده را انتخاب کرده است ، هر چند این بار یک مرد: جیسون دیاکیت ، نام اصلی تیمبوکتو. پسر والدین آمریکایی ، انتخاب وی ناراحتی قابل توجهی ایجاد نکرده است. او می گوید که این شعر به دلیل غنای قافیه ای که به گفته او شباهت زیادی به رپ داشت ، برای او “بسیار آشنا” بود.

در خارج از اروپا ، ترجمه های کمی در حال حاضر برنامه ریزی شده است.

در برزیل آنها یک زن سیاه پوست را برای این کار پیدا کرده اند: استفانی بورخس ، شاعر روزنامه نگار.

Talitha Perisse ، ناشر Intrinseca ، به خبرگزاری فرانسه گفت: “این بحث از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.” “ما امیدواریم که این کار ادامه یابد تا واقعاً بازنمایی بیشتری در دنیای ادبیات به وجود آورد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *