کلمبو – سریلانکا روز پنجشنبه اعلام کرد که یک لکه نفتی احتمالی در سواحل غربی آن گزارش شده است ، جایی که یک کشتی کانتینری پس از 13 روز سوختن در آن غرق می شود. وزیر حفاظت از ساحل ، نالاکا گوداهوا گفت که از کارشناسان محلی خواسته شد تا تکه نفتی به مساحت 3.6 میلیون فوت مربع را که در آن مروارید MV X-Press Pearl غرق شد ، بررسی کنند.
گوداهوا به خبرنگاران در کلمبو گفت: “من دیروز با قایق از این منطقه بازدید کردم و آنچه که متوجه شدیم یک فیلم نازک از روغن است که شبیه گازوئیل است.”
ISHARA S. KODIKARA / خبرگزاری فرانسه / گتی
X-Press Pearl درست از زمانی که قرار بود از 20 مه وارد بندر کلمبو شود ، نشتی اسید را در آن گزارش کرد و آتش گرفت.
آتش پس از 13 روز خاموش شد ، اما هنگامی که طناب کشی تلاش کرد آن را به آبهای عمیق تر منتقل کند ، عقب کشتی به پایین دریای کم عمق برخورد کرد.
اپراتور کشتی ، ایکس پرس فیدر ، گفت که در بازرسی از لاشه هواپیما هیچ نشتی از روغن از مخازن سوخت کشتی مشاهده نشد ، اما از زمان غوطه ور شدن کانتینر حمل و نقل در 2 ژوئن ، آب در منطقه تغییر رنگ داده است.
X-Press Feeders در بیانیه ای گفت: “درخشندگی خاکستری از کشتی مشاهده شده است و نمونه های آب در حال آزمایش هستند.” “تغییر رنگ دریا از زمان غوطه ور شدن استخر شناور کشتی آشکار شده است و بقایای محموله در 14486 کانتینر موجود در آن در معرض آب قرار گرفته اند.”
مقامات سریلانکا در حال آمادگی برای نشت احتمالی نفت از غرق غرق شده یا حدود 386 تن مازوت هستند که تصور می شود هنوز در مخازن آن است.
فیدرهای X-Press قبلاً نمایندگانی از فدراسیون آلودگی صاحبان تانكر بین المللی (ITOPF) و پاسخ به نشت نفت (OSR) را برای نظارت بر هرگونه نشت روغن و كمك به پاك سازی سواحل مستقر كرده اند.
ISHARA S. KODIKARA / خبرگزاری فرانسه / گتی
گوداهوا گفت که پنج شناور از جمله دو کشتی گارد ساحلی هند مجهز به مقابله با نشت نفت در اطراف کشتی در حال غرق شدن لنگر انداخته اند ، اما هیچ یک از آنها نشتی از لاشه غرق شده را گزارش نکرد.
به گزارش بی بی سی ، هنگام آتش سوزی در ماه مه ، کشتی حدود 28 تن اسید نیتریک همراه با سایر مواد شیمیایی و آرایشی را حمل می کرد. قبل از اطفا حریق در اوایل این هفته ، بسیاری از نزدیک به 1500 کانتینر حمل و نقل موجود در دریا افتادند.
LAKRUWAN WANNIARACHCHI / خبرگزاری فرانسه / گتی
تعداد زیادی گرانول پلاستیکی از کشتی در حال حاضر در یک ساحل 50 مایلی که برای ساکنان ممنوع اعلام شده است ، باتلاق کرده اند. گرانول ها ، ماده اولیه ای که برای ساخت کیسه های پلاستیکی خرید و سایر اقلام استفاده می شد ، بخشی از بار کشتی بود.
ماهیگیری در این منطقه نیز ممنوع شد.
ISHARA S. KODIKARA / خبرگزاری فرانسه / گتی
هفته گذشته دوستداران محیط زیست سریلانکا از دولت و اپراتورهای کشتی شکایت کردند که گفته می شود نتوانسته اند از آنچه “بدترین فاجعه دریایی” در تاریخ این کشور خوانده اند جلوگیری کنند.