SpaceX نمونه اولیه Starship را در پرواز آزمایشی تماشایی پرتاب می کند ، موشک در لمس هواپیما منفجر می شود

نمونه اولیه مقیاس کامل موشک استارشیپ آینده نگر اسپیس ایکس در بلند پروازترین پرواز آزمایشی برنامه تا به امروز از جنوب تگزاس منفجر شد و قبل از سقوط به زمین به ارتفاعات هواپیما رسید و همانطور که برای اولین فرود فرود برنامه ریزی شده بود ، خود را درست کرد.

با این حال ، نمونه اولیه 160 فوت با سرعت بیشتری از حد انتظار به زمین برخورد کرد و در یک آتش سوزی فوق العاده منفجر شد که وسیله نقلیه آزمایشی بدون سیستم را نابود کرد. اما صعود موفقیت آمیز به ارتفاع برنامه ریزی شده حدود 41000 پا ، هدایت فعال موشک هنگام فرود و تلنگر چشمگیر از افقی به عمودی برای فرود ، نقطه عطف اصلی SpaceX بود.

“مریخ ، اینجا آمده ایم!” ماسک پس از آزمایش توئیت کرد.

Starship یک راکت دو مرحله ای کاملاً قابل استفاده مجدد است که برنامه ریزی شده است و به گفته ماسک آینده راکت ساز است. آزمایش روز چهارشنبه به مرحله بالایی تقویت کننده بالابر متمرکز بود ، اجزایی که به گفته شرکت روزی فضانوردان و محموله ها را به مدار زمین ، ماه و در نهایت مریخ منتقل می کند.

با رفتن به پرواز ، ماسک به آزمون یک از سه رسید تا همه اهداف برنامه ریزی شده را برآورده کند.

تلاش برای پرتاب سه شنبه در علامت T-minus 1.3 ثانیه ای به دلیل سقط موتور لغو شد. در روز چهارشنبه کمتر از سه دقیقه مانده به بازیافت دیگری فراخوانده شد ، اما تیم SpaceX در ساعت 5:45 بعد از ظهر هرچه را که متوقف شد و Starship رعد و برق زد ، رفع کرد.

120920-launch1.jpg
نمونه اولیه انفجار مرحله دوم استارشیپ اسپیس ایکس از جنوب تگزاس در بلند پروازترین پرواز آزمایشی این شرکت تا به امروز.

SpaceX


موشک هایی با شعله ور شدن شعله های سه موتور Raptor با سوخت متان ، 160 متر قد مستقیماً به آسمانی آبی و صاف صعود کردند و صدها تماشاگر و گردشگر را که از جزیره جنوبی پادره در نزدیکی تماشا می کردند هیجان زده کرد.

قبل از رسیدن وسیله نقلیه به حداکثر ارتفاع خود ، یکی از سه موتور خاموش شد و چند لحظه بعد نیروگاه های باقیمانده از آن پیروی کردند. این موشک پس از شروع سقوط به زمین ، با استفاده از باله ها در بالا و پایین خود ، در کنار خود چرخید و جهت گیری مجدد اتمسفر را حفظ کرد.

نزدیک موتور ، طبق برنامه ریزی شده دو موتور دوباره مشتعل شدند و موشک سریعاً درست قبل از فرود برگشت و به حالت عمودی برگشت. بعداً ماسک در توئیتر خود نوشت که فشار کم در یک مخزن سوخت منجر به سرعت فرود بالاتر از حد برنامه ریزی شده می شود و باعث انفجار حاصل از آن یا “RUD” می شود که به اختصار زبان “گونه جدا از هم برنامه ریزی نشده” است.

حتی در این صورت ، ماسک از نتایج پرواز 6 دقیقه ای 42 ثانیه ای نمونه اولیه Starship ، شماره سریال 8 ، هیجان زده شد.

“SN8 عالی عمل کرد!” او توییت کرد. “حتی رسیدن به اوج (حداکثر ارتفاع) نیز بسیار عالی بوده است ، بنابراین کنترل همه راه ها برای قرار دادن دهانه در نقطه مناسب حماسی بود !!”

فضانورد سابق گرت رایزمن ، که به SpaceX کمک کرد کشتی کشتی ایستگاه فضایی Crew Dragon خود را توسعه دهد ، در توییتر نوشت: “این کاملا شگفت انگیز بود! تماشای آزمایشی که این جسارت است بسیار سرگرم کننده است – یک مثال عالی برای اینکه اگر می توانید سریع یاد بگیرید مایل به شکست هستند. کار بزرگ “

پرواز چهارشنبه با استفاده از فناوری Starship پنجمین پرواز SpaceX بود. یک وسیله نقلیه آزمایشی معروف به “Starhopper” مجهز به یک موتور رپتور ، در سال 2019 سه بار پرواز کرد و در آخرین پرواز خود به ارتفاع 490 فوت رسید. نمونه اولیه سه موتوره ، شماره سریال 5 ، همچنین یک پرواز 490 فوت را در ماه آگوست به پایان رساند.

چهارشنبه پرتاب اولین قسمت دارای قسمت بینی مخروطی و بالهای تاشو بود که به شوخی “Elonerons” شناخته می شد ، دو تا در بالای موشک و دو باله بزرگتر در قاعده آن. بالها برای حرکت در پرواز برای مدیریت ورود به جو و کمک به هدایت کشتی برای نشستن طراحی شده اند.

SpaceX هیچ هدف آزمایشی را قبل از پرتاب منتشر نکرد ، به غیر از گفتن در وب سایت خود که پرواز suborbital “برای آزمایش تعدادی از اهداف ، از نحوه عملکرد سه موتور رپتور خودرو گرفته تا توانایی های کلی ورود آیرودینامیکی خودرو (از جمله بدنه آن) طراحی شده است. فلپ) به چگونگی مدیریت انتقال پیشرانه توسط وسیله نقلیه. “

120920-launch2.jpg
در حین صعود به ارتفاعات هواپیمای مسافربری ، یک دوربین ردیابی Starship را دنبال می کند در حالی که دو دوربین روی موشک نصب می شوند و منظره زمین را نشان می دهند. در حالی که دو موتور رپتور صعود را ادامه می دهند جزیره جنوبی پادره در نمای پایین سمت راست قابل مشاهده است.

SpaceX


این شرکت هشدار داد که “با آزمایشی مانند این ، موفقیت با اتمام اهداف خاص اندازه گیری نمی شود ، بلکه میزان یادگیری ما اندازه گیری می شود ، که با موفقیت پیشرفت SpaceX در توسعه Starship ، احتمال موفقیت را در آینده آگاه و بهبود می بخشد.”

SpaceX سابقه طولانی در آزمایش سریع آتش سوزی و نوآوری دارد.

این شرکت در سال 2006 با موشک تک موتوره Falcon 1 عملیات پرواز را آغاز کرد. پس از پنج پرواز ، دو مورد آخر با موفقیت ، این شرکت به Falcon 9 منتقل شد ، که دارای 9 موتور مرحله اول Merlin 1D و یک مرحله دوم است که توسط یک Merlin درجه یک خلا تولید می شود.

از 8 دسامبر ، SpaceX 101 Falcon 9 را با یک شکست در پرواز و یک اتفاق ناخوشایند قبل از پرتاب به فضا پرتاب کرده بود. علاوه بر این ، این شرکت سه موشک Falcon Heavy را با سه مرحله اصلی Falcon 9 با 27 موتور و یک مرحله دوم تک موتوره با موفقیت پرتاب کرده است.

120920-launch3.jpg
Starship همانطور که برنامه ریزی شده بود ، تقریباً در جهت افقی به زمین سقوط می کند و نشان می دهد که چگونه کشتی هنگام بازگشت از اعماق فضا دوباره وارد جو می شود.

SpaceX


اسپیس ایکس با تکمیل فناوری به شرکت اجازه داده است تا بوسترهای مرحله اول را برای فرود موشکی ، در ساحل یا ناو هواپیماهای بدون سرنشین ، برای نوسازی و استفاده مجدد ، صنعت بین المللی هوا فضا را متزلزل کند.

مرحله اول Falcon 9 برای پرواز تا 100 برابر طراحی شده است. “رهبر ناوگان” فعلی این شرکت شش بار پرواز کرده است و یک مأموریت آینده از یک مرحله در هفتمین پرواز خود استفاده خواهد کرد. سابقه بازیابی SpaceX تا 8 دسامبر در 68 فرود موفقیت آمیز ، 47 مورد در هواپیماهای بدون سرنشین و 21 مورد در خشکی بود.

اسپیس ایکس با استفاده از شرکت توسعه یافته ، قراردادهای ناسا را ​​با ارزش 3.04 میلیارد دلار برای 20 پرواز تأمین برق ایستگاه فضایی تا سال 2020 به دست آورد کشتی های باری اژدها و برای مبلغی مشخص نشده حداقل 9 پرواز اضافی تا سال 2024 را با استفاده از نسخه ای به روز شده معروف به اژدها 2 قرارداد منعقد می کند. اولین نسل از نسل بعدی اژدها از مرکز فضایی کندی روز یکشنبه راه اندازی شد.

SpaceX همچنین قراردادی 2.6 میلیارد دلاری ناسا برای ساخت و پرتاب کپسول خلبان Crew Dragon برای حمل و نقل فضانوردان از و به ایستگاه فضایی منعقد کرده است. تاکنون سه اژدهای خدمه ، دو نفر با خدمه فضانورد و یك نفر دیگر در ایستگاه پهلو گرفته اند.

اژدها برای پرواز در بالای مرحله دوم Falcon 9 طراحی شده است. اما ماسک می گوید Starship موشک آینده است ، موشکی که این شرکت برای حمل فضانوردان ، شهروندان خصوصی و محموله های بزرگ به ماه و مریخ روی آن حساب کرده است.

120920-launch4.jpg
رونق! Starship به بالشتک برخورد کرده و منفجر می شود.

SpaceX


مهم نیست که چگونه یک نفر به آن نگاه می کند ، Starship به تنهایی در یک کلاس قرار دارد.

همانطور که در حال حاضر پیش بینی شده است ، این مرحله از یک مرحله “Super Heavy” با 230 فوت قد تولید 16 میلیون پوند رانش – بیش از دو برابر موشک ماه Saturn 5 ناسا – سوزاندن متان مایع و اکسیژن مایع. Falcon 9 نفت سفید و اکسیژن کمتری می سوزاند. نمونه اولیه مرحله اول هنوز تکمیل نشده است.

در مرحله دوم 160 فوتی موشک ، که به طور گیج کننده ای با نام Starship نیز شناخته می شود ، از دوازده موتور رپتور ساخته شده توسط SpaceX و اکسیژن متان استفاده خواهد شد و توانایی حمل 100 تن محموله به مدار زمین پایین را دارد. برای مقایسه ، توانایی Falcon Heavy حدود 30 تن است.

پرواز چهارشنبه نمونه اولیه ای از مرحله دوم استارشیپ را نشان می داد ، این پرواز فقط از سه موتور رپتور استفاده می کند.

حداقل سه نسخه از Starship پیش بینی شده است: یكی برای حمل محموله های سنگین به مدار زمین ، ماه یا مریخ ، یكی دیگر برای حمل پیشرانه ها برای عملیات سوخت گیری مداری و دیگری قادر به حمل 100 مسافر همزمان.

گرچه به نظر بسیاری از ناظران این داستان علمی تخیلی است ، اما با توجه به موفقیت در تکمیل فناوری های موفقیت آمیز مانند تقویت کننده های مرحله اول قابل استفاده مجدد و ظروف مخروطی بینی ، حتی افراد مشکوک از فروش کوتاه مدت دریغ می کنند.

اسپیس ایکس یکی از سه شرکتی است که به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس آژانس ، تحت قرارداد با ناسا برای تهیه طرح برای فرودهای ماه کار می کند. پیشنهاد SpaceX خواستار فرود عمودی یک مرحله فوقانی Starship بر روی ماه است. فضانوردان در قسمت بینی با یک آسانسور کابل خارجی به سطح و از سطح سوار می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *